Ciorba de spanac cu slaninuta afumata si bors. Video inclus.

Poti sa cauti (eu am cautat sa ma documentez putin) in mai multe carti de bucate reteta de ciorba de spanac. Ai sanse mari sa nu o gasesti, cum n-am gasit-o nici eu, in carti vechi sau noi. Doar intr-o singura carte am gasit o mentiune, a borsului de spanac, care zicea, “se face ca si reteta 649, dar cu spanac”. Prea vag.

Si cum n-am gasit destule explicatii, atunci am incercat sa-mi explic singur, cum a aparut ciorba de spanac si de ce. Va zic si voua la ce concluzie am ajuns, dar asta-i doar parerea mea personala, asa ca luati-o ca atare. Ii destul de simpla oricum.


Spanacul este o planta mult mai “robusta” si mai rezistenta decat salata. Rezista, incolteste si creste la temperaturi mult mai scazute decat salata verde. Deci probabilitatea ca sa gasesti spanac (mai bine zis, ca sa se fi gasit spanac pe vremurile trecute cand nu era la supermarket deloc, nici macar congelat) proaspat e mult mai mare decat ca sa gasesti salata.


Pe cand salata a trecut demult, spanacul “da roade” pana toamna tarziu, si daca iarna-i moale iar radacinile raman in pamant, este iar posibil sa-l gasesti infrunzit si gata de o recolta mica prin martie.


Deci concluzia mea e ca ciorba de spanac are radacinile in ciorba de salata verde. Nascuta din dorul ardeleanului de ciorba lui de primavara, groasa dar cu multa verdeata, in care scapa niste creste de slaninuta afumata, ciorba la care pofteste si toamna si iarna, primavara si vara.


Eu am mancat-o de mic copil la noi in regiunea Tarnavelor. Cred ca se mai face si prin alte zone, dar eu nu le-am aflat inca, iar cartile de bucate cum spuneam nu o enumara printre retete.

Sigur ca se poate face ciorba de spanac si fara slanina. Dar varianta fara, o prefer doar vara, atunci cand o mananci rece de la frigider ca sa te racoresti, si nu vrei gustul de untura sleita in ciorba. La fel cu ciorba de salata verde. Si tot la fel sunt retete care se fac fara bors de exemplu, acrita cu otet doar, sau cu oua intregi si dreasa cu lapte, fara orez, cu mai multe legume sau finalizata cu omleta.


Reteta de aici este una dintre ele, acrita cu bors, cu putine legume si orez si bineinteles cu slaninuta afumata.



Ingrediente.



Ciorba de spanac cu slaninuta afumata si bors. Video inclus.





Timp de preparare





Timp de gatire





Timp total





Autor:


Portii: 4-6




Ingrediente


  • 200 grame slaninuta afumata

  • 1 ceapa potrivita

  • 1 morcov potrivit

  • 25 grame orez

  • 800 ml bors (mai mult sau mai putin dupa gust) sau otet (dupa gust)

  • 250 grame spanac

  • 2-3 fire usturoi verde

  • 3 oua

  • 2-3 linguri de smantana (acra)

  • sare si piper

  • leustean verde daca aveti (la mine in gradina inca nu-i destul de mare chiar acum)



3.5.3226




Dupa cum se vede si din clip, n-am mai folosit deloc ulei sau alta grasime la gatit. Ce s-a topit din slaninuta afumata a fost destul. Puteti daca aveti slanina mai grasa, sau vreti sa reduceti din continutul grasimii sa mai scurgeti din ea dupa ce ati prajit slanina.

Bineinteles puneti cata slanina vreti, eu personal am pus 4 creste potrivite pentru 4 persoane. Am taiat-o in bucati mici, ca sa se rumeneasca pe mai multe parti si sa fiarba mai repede, dar se pot lasa si doar crestele…crestate pana la sorici.


Ceapa taiata cat mai marunt si morcovul dat pe razatoare tot din acelasi motiv, sa fiarba mai repede. Cand le puneti peste slanina, nu trebuie calite, puteti turna apa direct.


Dati un clocot dupa ce puneti apa si adaugati borsul. Eu am pus 800 de ml, dar puneti mai putin si ajustati apoi doar cat vreti sa fie de acra ciorba de spanac. Fierbe la foc mic cam 20 de minute pana slaninuta, legumele si orezul sunt bine fierte. Condimentati cu sare si piper dupa gust.


Eu am pus usturoi verde pentru ca am avut in gradina, si aroma e mai proaspata si mai delicata. Dar daca nu aveti, atunci puneti in loc 2-3 catei de usturoi zdrobiti (dupa gust) sau pisati. Urmeaza spanacul, care nu trebuie sa fiarba decat 5 minute (al meu a fost tanar, asa zis “baby spanac”, nu pot sa nu zambesc macar cand aud de legume deastea baby).


Stingeti focul si lasati ciorba sa stea 10-15 minute, dupa care o dregeti cu galbenus de ou si smantana. Nu este neaparat nevoie de smantana pentru gatit, eu am folosit smantana acra.


Daca aveti leustean proaspat la indemana, acum e momentul sa-l puneti in ciorba de spanac. Din pacate la mine in gradina leusteanul e prea mic acum, si nu m-am indurat sa-i rup nici macar o frunzulita mica mica.


Asta-i ciorba mea de spanac, cu asta am crescut, si desii facuta adeseori in alte feluri, ziceam mai sus, dreasa cu lapte si oua intregi, acrita cu otet, esential este aceiasi ciorba, care te inclazeste toamna si iarna, iti da aripi primavara si te racoreste o vara intreaga.


reteta ciorba de spanac


Alte retete de ciorbe favorite:


Pagina de Facebook: www.facebook.com/bucatarialuiradu.


Aboneaza-te la canalul de Youtube aici: www.youtube.com/Bucatarialuiradu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu